وقتی هدفشفافی داشته باشید، آن وقت می توانید فهرستی از همه کارهای لازم برای دستیابی به هدف را تهیه کنید. همیشه وقتی به موارد جدید فکر می کنید، آنها را به فهرست اضافه کنید تا کامل شود. فهرست خود را با دو روش توالی و اولویت بندی سازمان دهی کنید.
نخست، در سازمان دهی بر اساس توالی، فهرستی از فعالیت های خود به ترتیب زمانی از اولین گام تا آخرین گام قبل از دستیابی به هدفیا اتمام پروژه تهیه کنید. به قول هنری فورد «اگر اهداف خود را به بخش های بسیار کوچک تقسیم کنید، می توانید به بزرگ ترین هدف ها هم دست یابید.»
دوم، با پذیرفتن اینکه ۲۰ درصد موارد فهرست، تعیین کننده ۸۰ درصد ارزش و اهمیت کارهایی هستند که انجام می دهید، اولویت هایی را از میان این موارد انتخاب کنید. تعیین اولویت ها به شما امکان می دهد تا بدون حواس پرتی، بر وظایف و فعالیت های خود تمرکز کنید. به قول گوته «مواردی که از اهمیت زیادی برخوردارند هرگز نباید تحت تسلط موارد بی اهمیت قرار گیرند.»
برنامه های خود را به طور منظم بازبینی کنید، به خصوص وقتی با هر نوع نا امیدی یا مخالفت روبرو می شوید. هنگام دریافت اطلاعات یا بازخوردهای جدید، برنامه های خود را بازبینی کنید. به یاد داشته باشید که تقریبا هر برنامه ای نواقصی بزرگ یا کوچک دارد. همواره به دنبال پیدا کردن آنها باشید. وقتی برنامه خود را روزانه مرور می کنید، نسبت به آنچه در ابتدا فکر می کردید، ایده ها، رویکردها و بینش های جدیدی برای انجام سریعتر و بهتر کارها به دست می آورید.
دلایل زیادی برای اینکه چرا باید برنامه ریزیکنیم وجود دارد اما به جرئت می توان گفت مهمترین دلیلی که باید برنامه ریزیکنیم این است:
عمل بدون برنامه ریزیدلیل هر شکستی است پس برای اینکه احتمال شکست به شدت کاهش یابد و از آن طرف احتمال موفقیتبه طور چشمگیر افزایش یابد، در مقابل وسوسه عمل بدون برنامه ریزیکامل و پیشاپیش، مقاومت کنید.
عمل بدون برنامه ریزیدلیل هر شکستی است
ادامه مطلب را از اینجامطالعه کنید
مشاهده پست مشابه : فواید برنامه ریزی چیست ؟